Sunday 18 March 2012

Welcome To Malaysia - Seorang Pramugari Air Asia dengan senyuman mengucapkan selamat datang, padahal saya kembali ke Malaysia setelah menjelajah Bandaraya Guangzhou, China dari 13 March hingga 18 March 2012 yang lalu. Perjalanan saya kali ini adalah Business + Leisure + Holiday + Research + segalanya... all in one.

Saya ke Guangzhou bukan sebab nk jual beli emas, tapi lebih daripada itu. Saya melihat bagaimana orang China di China begitu gigih dalam menjalankan perniagaan dan menjana ekonomi diri. keluarga, masyarakat dan negara dengan amat teratur dan rancak.

Dibandingkan walaupun dengan Bangsa Cina di sini, saya melihat Orang Cina di Guangzhou lebih maju, lebih gigih dan lebih hebat pergerakan perniagaannya, dan saya melihat bagi orang Guangzhou, perniagaan adalah seperti orang Melayu tengok perlawanan Bola, macam suatu Budaya hidup, penuh semangat, penuh gaya, penuh persaingan, memberi sokongan padu, teratur, terancang, tapi bezanya..peminat bola bayar duit, peniaga di sana dapat duit.




Saya juga terfikir di benak fikiran (benak fikiran?), jika orang Melayu di Malaysia boleh rajin, laju, produktif, tersusun dan mantap seperti orang Guangzhou, saya kira, orang kita akan dapat lebih maju dan berjaya daripada mereka...kalau tidak sama cerah dengan orang Guangzhou sekurang2nya pernigaa dan ekonomi kita akan dipacu laju dan maju lebih daripada mereka. Banyak pegalaman yang saya dapat daripada Trip Guangzhou ini, dan ianya telah menarik minat saya untuk ke Guangzhou lagi...dan lagi..dan lagi.. atas alasan..saya x dapat beberapa barang yang saya inginkan..iaitu Densimeter (Penimbang emas) dan Lobster (Udang Karal - Guangzhou adalah Bandaraya Kambing, makanannya banyak berunsurkan kambing)... dan yang penting..mencari key succesfactor masyarakat di sana... dan mengaplikasikannya di sini..

No comments:

Post a Comment